sulabali2016.reismee.nl

Vissers en drijvende huizen op het Tempemeer

24 juni Sengkang-Rantepao

Gisteren rond 5 uur zijn we in Sengkang aangekomen. Sengkang is een stad waar de islam zeer sterk aanwezig is. Veel moskees en overal gebedsdienten met luidsprekers. Of je wilt of niet: je hoort het steeds. Begrijpen is iets anders. Vannacht om half 3 kwam de oproep al voor, naar ik aanneem, het ochtendgebed afgewisseld met (irritante) muziek. Ook fijn als je kinderen hebt...

Voor het eerst sinds we op Sulawesi zijn, heeft het geregend. Het begon om 7 uur 's avonds al en hield, met onderbrekingen, de hele nacht aan. Het kwam met bakken naar beneden. En dat in de droge periode. Ook hier klimaatverandering.

Vanmorgen hebben we daarom lang getwijfeld of we de geplande boottocht van 2 uur op het Tempemeer bij Sengkang wel wilden maken. Kletsnat in een klein bootje is geen feest. Daarbij moet mijn net nieuw aangeschafte Nikon wat langer mee dan een halve vakantie.

Uiteindelijk zijn we om even voor 8 uur in de boot gestapt. Het was droog, maar de twijfel bleef. Achteraf een goed besluit om deze boeiende tocht te maken; het bleef droog. Vaak regen in de avond en nacht en overdag is het droog.

Op het Tempemeer wonen vissers in drijvende woningen. Daarnaast is het meer bekend om de grote hoeveelheid vogels, die er leven.

De vissers gebruiken grote netten, die ze vanuit hun bootje laten zakken en wat later weer ophijsen door er met hun hele gewicht aan te gaan hangen. En dan maar hopen dat er vis in het grote net zit. Een boeiend schouwspel (zie de foto's met de fasen in deze 'procedure'). We hebben ook een van de drijvende woningen bezocht, waar de vrouw des huizes gebakken banaan voor ons heeft gemaakt: enak (= lekker).

Het fotograferen van vogels blijft altijd lastig.

Om 10 uur zijn we op weg gegaan naar Tana Toraja (=Torajaland), waar we tot en met dinsdag blijven.

De lunchpauze is op een plek met bijzonder uitzicht, die bekend staat als 'erotic mountain'. Voor de meer visueel ingestelden onder ons, verwijs ik naar de foto.

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Heel goed dat jullie de tocht op het Tempemeer hebt gemaakt. Weer een mooie ervaring.Gerard ik heb de vogel die jij fotografeerde opgeslagen .... Prachtig gedaan !
Lieve groetjes, Margot