sulabali2016.reismee.nl

Huizen en graven van de Toraja's

Zondag 26 juni

Het Torajavolk: huizen en graven

Het Torajavolk is aan het begin van de vorige eeuw door de zending en missie Christen geworden. Dat wil echter niet zeggen dat zij hun oude tradities en rituelen daarmee hebben verloren.

Daardoor is een bezoek aan Tana Toraja zo interessant. We hebben drie dagen de tijd om een indruk te krijgen van hun wijze van leven.

De zondag is voor hen een rustdag, dus vinden er geen rituelen buiten een bezoek aan de kerk plaats. Dus beginnen we vandaag met zaken die uit het verleden tastbaar aanwezig zijn en ook heel bijzonder zijn.

De Toraja zijn waarschijnlijk tussen 3000 - 1000 voor Chr uit Zuid-China in Sulawesi terechtgekomen, uiteraard per boot. De huizen van de Toraja's hebben (daardoor?) de vorm van een omgekeerde boot. De grote versies zijn de woonhuizen en de kleine versies worden gebruikt voor de opslag van rijst. In het woonhuis bevindt de keuken zich altijd aan de oostkant. Daar komt de zon op en dus komt daar het leven vandaan; aan de westkant gaat de zon onder en daar is dan het zitgedeelte.

Als een familielid overlijdt, wordt het lijk gebalsemd en blijft in de woning, in het gedeelte waar de ouders slapen. Volgens de Toraja's is iemand op dat moment nog niet dood, maar wordt als ziek beschouwd. Uiteindelijk vindt er een begrafenis plaats, maar dat kan wel 1-2 jaar na het 'overlijden' plaatsvinden. Zo'n begrafenisceremonie is een kostbare aangelegenheid waarbij het hele dorpje en meer aanwezig is. Het ontbreken van een behoorlijke begrafenis zou ongeluk veroorzaken voor de familie. Over die ceremonie morgen meer, als we waarschijnlijk een begrafenisceremonie hebben bijgewoond.

Uiteindelijk worden de doden in graven, uitgehouwen in de rotswanden, bijgezet. Bij de belangrijke personen staan daar poppen bij, die de overledenen symboliseren. De begrafeniskist gaa niet mee het graf in, maar mag ook niet opnieuw worden gebruikt. Er zijn dorpen waar de doden worden bijgezet in grotten, waarbij de kist wel mee gaat.

We hebben vandaag drie locaties met graven bezocht. Bij de eerste twee ging het om uitgehouwen graven in de rotsen. De derde was een grot.

Vroeger werden baby's op een bijzondere manier begraven, namelijk door in een boom een holte te maken. Daarin werd de baby in foetushouding in geplaatst. De gedachte erachter is dat de baby als engel naar de hemel gaat. Dat gebeurt met behulp van de vallende bladeren van de boom, die als vleugels dienst doen voor de baby. Tegenwoordig vindt de begrafenis van een baby volgens de christelijke gebruiken plaats. Toch iets van de tradities is dus verdwenen.

Margot

Bij het lezen van dit verhaal moest ik denken aan een reisverhaal van Erica Terpstra. Dat verhaal over een begrafenis was precies zo... Misschien was het wel op dezelfde plaats.
Lieve groeten en veel reis plezier ! Margot

george en maria

gerard we hebben alles gelezen zeer interesant nu gaan we de fotos bekijken bedankt en geniet samn met ingrid van de verdere belevenissen gr en xx

Ank

En wat hadden jullie als bijdrage aan de begrafenis ceremonie gegeven? Want het is stiekem ook wel commercieel aan het worden he? Maar wel bijzonder,
zeker al die graven en de poppen in de rotswanden.

Gerard

Neen Ank, die ceremonies worden absoluut niet voor de toeristen gehouden. Dat er op Bali alleen dansvoorstellingen zijn voor de toeristen, ja. Maar daar gaan we niet naartoe. Wel naar een dansvoorstelling waar ook veel Balinezen komen en mogelijk het geluk dat we een ceremonie die ze voor zichzelf organiseren, kunnen bijwonen.
Overigens: we waren op twee Fransen na daar de enige buitenlanders, dus commercieel?? Zo'n ceremonie kost voor een arme familie (te) veel geld, dus een bijdrage. Why not?