sulabali2016.reismee.nl

Begrafenisceremonies

Maandag 27 juni: bezoek aan twee begrafenisceremonies

Het hoogtepunt van een bezoek aan Tana Toraja is ongetwijfeld het bijwonen van een begrafenisceremonie. Zo'n ceremonie kan 1-10 dagen duren. Dat hangt vooral af van de persoon die begraven wordt: rijk of arm, eenvoudig of hooggeplaatst. We hebben vandaag eerst een ceremonie van een hooggeplaatst persoon meegemaakt; daarna van een eenvoudiger persoon. Bij de eerste ceremonie is dit de eerste dag; bij de tweede waarschijnlijk de eerste en laatste dag.

Een goede begrafenis is belangrijk omdat de geest van de dode anders de familie,volgens de overlevering, veel last kan bezorgen. De kist wordt daarom met veel herrie het dorp rond en uiteindelijk naar het graf gedragen. Dat moet de geest afschrikken.

Buffels (karbouwen) spelen een belangrijke rol bij deze ceremonies. Ze worden als geschenk aan de familie gegeven, er worden gevechten mee gehouden en uiteindelijk worden ze geslacht en verdeeld onder de genodigden en dus opgegeten. Varkens worden ook als geschenk aangeboden.

Verder zijn er veel rituelen tijdens zo'n ceremonie. De wijze waarop de varkens worden binnengedragen heb ik gefotografeerd, maar laat ik weg. Dier beelden zal niet iedereen op prijs stellen.

Bij de eerste ceremonie waren we vanaf de aanvang aanwezig. Dat betekent de ontvangst van de genodigden, het aanbieden van de geschenken in de vorm van buffels en varkens. Het slachten zelf vindt later plaats en hebben we gelukkig niet gezien. Na de ontvangst van de genodigden wordt er door de mannen uit het dorp in een kring een rituele dans uitgevoerd.

Bij de tweede ceremonie hebben we vooral het ronddragen van de lijkkist door en rond het dorp meegemaakt.

We vonden het bijwonen van deze ceremonies zeer indrukwekkend. Dit hadden we niet willen missen. Het maken van een keuze uit de ca. 200 foto's was dan ook lastig.

Onderstaand en link naar een filmpje over de ceremonie (als die hopelijk werkt)

Kees Smetsers

Super dat jullie dit ook meegemaakt hebben ! Het zal diepe indruk op jullie hebben gemaakt. Vorig jaar hadden Angela en ik ook het geluk om dit mee te maken. We vonden het indrukwekkend, maar hadden ook een dubbel gevoel bij de gedachte dat er zoveel dieren moeten sterven voor deze ceremoniële gebeurtenis. Nog een paar dagen en dan gaan jullie weer naar Bali. Geniet maar van alles om jullie heen...