sulabali2016.reismee.nl

Van alles wat in Ubud

Woensdag 29 juni - 2 juli 2016

Terug op Bali

Woensdagavond zijn we vanuit Sulawesi vertrokken en weer op Bali geland. Ketut stond weer keurig op ons te wachten. Binnen een half uur waren we in hotel Cempaka in Kuta. Daar werden we weer 'verenigd' met Roos (zus van Ingrid) en John, onze zwager. Zij waren laat in de middag al teruggekeerd van hun trip naar Java. Daar hebben ze de familie van Roos en Ingrid in Bogor bezocht en een trip over Java van Bogor naar Yogyakarta gemaakt. Samen gaan we nu nog tot 11 juli een rondreis maken over Bali.

Donderdagochtend stond Ketut alweer vroeg bij ons hotel om ons naar Ubud te brengen. Daar blijven we drie dagen. Ubud is in de loop van de jaren 'uitgegroeid' van een klein kunstenaarsdorp naar een overvol toeristencentrum. De ligging van Ubud is prachtig tussen de rijstvelden, maar in het centrum van het stadje krioelt het van de toeristen. De straten zijn overdag volkomen verstopt door het verkeer. Leuk voor een paar dagen. Zeker ook als uivalsbasis voor de plannen die we de komende dagen daar hebben.

Op stap met Ketut

Op Bali gaan we zeker relaxen, maar niets doen hoort niet bij ons. Dus zijn we op vrijdag met Ketut op stap geweest. Eerst een heerlijke wandeling net buiten Ubud tussen de rijstvelden. Opvallend is weer dat vooral de vrouwen het zware werk doen op de rijstvelden, maar ook met het sjouwen van bouwmaterialen in manden of pakketjes op hun hoofd. Onvoorstelbaar hoe ze dat doen. En dan niet een kleine stukje, maar een flinke afstand van soms meer dan een kilometer. Waar wij wandelden is alleen een pad, waar geen auto kan komen. Dus moet het te voet zoals de vrouwen doen, met uitzondering van één man. Maar.....die vervoerde stenen op de brommer...

Na de wandeling eerst naar de sawa's van Tengalalang. Teleurstellend want de oogst was net geweest, dus was alles kaal. Voor en na Tengalalang langs de weg niets dan winkels met allerlei ambachtelijke producten, die veelal voor de export bestemd zijn: Xenos, Blokker.... Prachtig is het houtsnijwerk te zien dat van het zachte balsahout wordt gemaakt.

Einddoel was de indrukwekkende hindoetempel Puri Titra Empul, waar Ingrid en ik drie jaar geleden ook al zijn geweest. Voor de Balinezen is het water uit deze bron heilig, dus baden ze daar in dat heilige water.

Legong- dansvoorstelling

Drie jaar geleden zijn we in Ubud naar een prachtige dansvoorstelling van een internationaal bekend balinees dansgezelschap geweest. We hebben geluk, want elke vrijdagavond vindt in Peliatan Village bij Ubud weer een voorstelling van de Legong-dans plaats door dit gezelschap. Vorige keer was de voorstelling in een tempel in de openlucht. Deze keer binnen in een paleisje. De voorstelling week iets af van wat we vorige keer hebben gezien, maar het was wederom genieten.

Fietstocht Kintamani-Ubud

Eigenlijk ben ik best voorspelbaar. Drie jaar geleden heb ik tot twee keer toe met Baligobike deze fietstocht gemaakt en dit jaar heb ik dat op de zaterdag samen met John weer gedaan. Je raadt het al: het is me weer goed bevallen. Eigenlijk is het een luie tocht. Heel laf, maar we beginnen bovenaan en dalen langzaam af naar Ubud met af en toe een stukje klimmen. Laf of niet: we hebben er weer van genoten. Leuk om door de dorpjes en tussen de rijstvelden door te fietsen.

Zondagochtend haalde Ketut ons op om ons naar onze volgende bestemming te brengen Villa Tamun de Blayu in...Blayu.