sulabali2016.reismee.nl

Love the dolphins in Lovina

Zondag 3 juli - woensdag 6 juli

Villa Taman Blayu

Blayu is een klein dorpje een uurtje rijden vanuit Ubud in zuid-westelijke richting. We verblijven in Villa Taman di Blayu. Dit resort ligt erg rustig buiten het dorp tegen de rijstvelden. Het is een prachtig aangelegd park met luxe bungalows. Wat een contrast na het drukke Ubud. Lekker relaxen bij het zwembad en 's morgens na het ontbijt een ontspannende wandeling langs het irrigatiekanaaltje naar het 2 kilometer verderop gelegen Puri Taman Sari. Vandaar door naar Blayu. Daar werden net gasten ontvangen voor een Balinese bruiloft. Soms moet je gewoon geluk hebben. We werden uitgenodigd binnen te komen en mee te eten. We zijn wel bescheiden gebleven en na een kwartiertje weer weggegaan. We weten gewoon niet wat er gebruikelijk is. Stel je voor in Nederland: een bruiloft waar je langs loopt en als voorbijganger wordt uitgenodigd?

De gedenkplaats Margarana

Dinsdagmiddag zijn we met Ketut naar de gedenkplaats Margarana geweest. Hier worden de meer dan duizend Balinese doden herdacht uit de zogenaamde politionele acties van Nederland uit de periode 1945-1950. Indrukwekkend. De Nederlanders dreigden een slag met de Balinezen te verliezen. Toen werden er extra troepen aangevoerd en werden de Balinese troepen gebombardeerd. Deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis is in geen enkel geschiedenisboek op de scholen in Nederland terug te vinden.

Belimbing

Dinsdag vertrokken we 's morgens vroeg naar onze volgende bestemming aan de noordkust van Bali, Lovina Beach. Een mooie gelegenheid om onderweg een stop te maken in Belimbing waar we 3,5 jaar geleden 3 dagen hebben gelogeerd. Belimbing ligt erg rustig tussen de rijstvelden en is, evenmin als Blayu, toeristisch. Voor onze chauffeur Ketut was dit een mooie gelegenheid zijn moeder te bezoeken, waar hij niet zo vaak de kans voor krijgt. Hij had dan ook een zak van 50 kilo rijst voor zijn familie in de auto liggen. Hij naar zijn familie en wij met een gids van hotel Cempaka in Belimbing een mooie wandeling gemaakt. Daarna afkoelen in het zwembad, lunchen en door naar Lovina.

Love the dolphins in Lovina

In Lovina maak je een goede kans dolfijnen te zien. Elke ochtend vertrekken er misschien wel honderd boten met toeristen op zoek naar de dolfijnen voor de kust. Wij hebben een afspraak met bootsman Benni om niet met de grote meute om 6 uur - half 7, maar om half 8 als het wat rustiger is, ons geluk te beproeven. Benni had helaas problemen met de motor van zijn boot, dus stuurde hij Smiley om ons mee te nemen. We hebben geluk gehad en veel dolfijnen gezien. Dit was het kleinere soort dat niet zo vaak springt. Toch maakten we het mee dat er één precies voor onze boot sprong. Half geslaagd in het vastleggen daarvan op de foto...

Daarna nog even gesnorkeld. Viel absoluut niet tegen met redelijk veel visjes bij het koraal vlakbij ons hotel, Starlight Bungalows.

Kees

Weer zo'n mooi verhaal...
Ik vind het heel goed dat jullie naar Margarana zijn gegaan.
De Puputan , die daar heeft plaats gevonden, is een verschrikkelijke gebeurtenis geweest, waarvan inderdaad niets in de Nederlandse geschiedenisboeken staat.
Net als de Puputan van Badung, waarvan ik een roman heb geschreven, mijn derde boek met de titel "Bali, het leven zal altijd verder gaan".
Ik ben blij dat jij de Puputan van Marga ook in je verhaal hebt gezet.
De mensen mogen weten wat er in onze koloniale geschiedenis is gebeurd in het land, waarvan de bewoners ons, ondanks alles wat er gebeurd is, nog steeds met open armen ontvangen....