sulabali2016.reismee.nl

Dag van het metaal in Sidemen

Zaterdag 9 juli

Dag van het metaal in Sidemen

Drie jaar geleden maakten we eind januari een ceremonie mee ter viering van de dag van het metaal. Alles van metaal kun je laten zegenen: fietsen, bromfietsen, auto's, computers.

Deze dag wordt twee keer per jaar in het 13 maanden durende Hindoestaanse jaar gevierd. Vandaag maken we die dag mee in Sidemen. De ceremonie die wij bijwonen, vindt plaats iets voor de ingang van ons verblijf bij Villa Shantiasa. Daar is een nieuwe tegelfabriek gebouwd door Wayan met zijn Nederlandse vrouw Barbara. De inwijding van de nieuwe fabriek wordt gecombineerd met de viering van de dag van het metaal bij de ingang van hun terrein. Mooi om te zien hoe tussen de restanten van de bouwwerkzaamheden deze plechtigheid door een Hindoestaanse priester wordt gedaan. Uiteraard was dit voor ons ook een mooie gelegenheid even kennis te maken met Barbara en Wayan. Barbara woont al 12 jaar op Bali.

De ochtend hebben we verder besteed aan een wandeling naar Eco Resort Darmana, waarvan Wayan en Barbara eigenaar zijn. Dit resort ligt in het dal voor Villa Shantiasa. Eco Resort Darmana beschikt over een prachtige tuin om te wandelen. We hebben daar geluncht en gewacht totdat de regenbui over ging voordat we terug gingen naar Villa Shantiasa.