sulabali2016.reismee.nl

De oude haven en Fort Rotterdam in Makassar

20 juni Makassar/Sulawesi

Vanmorgen zijn we begonnen aan onze rondreis op Zuid-Sulawesi.

Na aankomst op het vliegveld werden we opgehaald door onze chauffeur en gids. De chauffeur blijft de hele reis bij ons op Sulawesi. Vanaf overmorgen hebben we Adil Nurimba (bekend van Erica op reis) als gids; vandaag en morgen een gids die bij hem in dienst is.

We zijn vanaf het vliegveld direct naar de oude haven gegaan. Daar vinden nog activiteiten plaats zoals dat al jaren geleden het geval was. Geen grote hijskranen en andere technische hulpmiddelen. Alles nog zwaar handwerk. De vrachten op oude schoeners worden met menskracht van boord gehaald of andersom. Zeer zwaar werk. De Indonesische regering houdt deze situatie bewust in stand om werk te behouden voor veel ongeschoolden.

Daarna naar een typisch overblijfsel uit de Nederlandse koloniale tijd, Fort Rotterdam.

In de 16e eeuw was het bestaande Gowanese fort niet bestand tegen de Nederlanders. Zij veroverden Makassar en bouwden het nieuwe Fort Rotterdam in Nederlandse stijl. In het fort bevindt zich tegenwoordig een museum, die de geschiedenis en gebruiken van de bevolking op Sulawesi door de loop van de geschiedenis weergeeft. In de loop van de middag naar ons hotel, dat centraal in Makassar ligt aan de boulevard met zicht op zee.

Maria en George

jullie bericht uit SULAWESIE gelezn van de oude haven en het ford Rotterdam prachtig geniet en bedankt

Tanja

Wat een mooi en gelukkig bruidspaar. Wat een mooie ervaring om op deze manier deelgenoot te mogen zijn op die speciale dag. Kan me voorstellen dat jullie aanwezigheid voor een extra gouden randje heeft gezorgd.
De foto's spreken voor zich!!!
xxx