sulabali2016.reismee.nl

Op bezoek bij de Kajang

24 juni: Bira - Sengkang

Vanuit Bira ga je grotendeels langs de oostkust van Zuid-Sulawesi naar het noorden om Sengkang te bereiken. "Langs de oostkust van Zuid-Sulawesi' klinkt een beetje paradoxaal. Sulawesi is een vreemd gevormd eiland, enigszins in de vorm van een octopus met allerlei schiereilanden, waarvan Zuid-Sulawesi er één is en ook de belangrijkste. Er bestaat ook nog het schiereiland Zuid-oost Sulawesi,vandaar.

We maken een kleine omweg om een bijzondere stam te bezoeken, de Kajang. De Kajang dragen zwarte kleding en leven geïsoleerd in een afgeschermd gebied van 18 vierkante kilometer. Het dorp waar het stamhoofd woont, mag je alleen betreden in zwarte kleding en ...... je moet de laatste kilometer daar naartoe blootvoets afleggen. Deze stam probeert nog volgens oude tradities in harmonie met de natuur te leven: geen gemotoriseerd vervoer, geen electriciteit e.d. Het kappen van een boom mag alleen met toestemming van het gekozen stamhoofd.

Wij zijn op bezoek geweest in het huis van het stamhoofd: camera's niet toegestaan! De wandeling daarnaartoe was niet eenvoudig over de grote kiezelstenen of erger. Soms moet je wat afzien om wat mee te maken!

margot

Wat een bijzondere ervaring om de Kajangs te gaan bezoeken ! Niet voor te stellen dat je zo kunt leven....
Lieve groetjes, je mail ontvangen Gerard, bedankt !!

Kees Smetsers

Dat had ik ook wel mee willen maken....
Het moet een bijzondere ervaring voor jullie zijn geweest..

Pieter

Tour for Life lijkt begonnen voor jou!
Super!

Pieter

uh voor jullie!
groetjes,
Pieter en Jacqie

Ank en Hans

Prachtige belevenissen weer! Vast geen spijt, dat jullie nu ook naar Sulawesi zijn gegaan, nemen we aan! ????????